Ticketing voor voetbalclubs: een andere tak van sport
“Without fans who pay at the turnstile, football is nothing”. De vermaarde Schotse voetbalcoach Jock Stein wilde er maar mee zeggen dat (betaald) voetbal bestaat bij de gratie van supporters, en dat is nog steeds zo. Voor een Betaald Voetbal Organisatie (BVO) bepaalt de verkoop van wedstrijdtickets een substantieel deel van de omzet. Vlekkeloze kaartverkoop voor supporters én de club is dan ook van cruciaal belang. Ormer ICT is daarmee aan de slag gegaan en wint met haar ticketingplatform Tymes4 steeds verder terrein binnen het voetballandschap.
Tymes4 is een volledig geautomatiseerd ticketsysteem, voor zowel de aanschaf van seizoenkaarten als losse tickets in het betaald voetbal. Het systeem is inmiddels geïntegreerd bij 14 Nederlandse Betaald Voetbal Organisaties (BVO’s), waaronder Feyenoord, Excelsior en FC Utrecht. Daarnaast heeft ook de Belgische voetbalbond het ticketingplatform in gebruik, en staat verdere internationale uitrol op de agenda; de Duitse markt wordt nadrukkelijk in kaart gebracht.
Niche in de ticketing
In de wereld van de ticketverkoop, waar veel grote spelers actief zijn, richt Tymes4 zich specifiek op de verkoop van voetbalkaarten. “Gebruiksgemak voor supporters en een vlekkeloze ticketverkoop moeten daarbij hand in hand gaan”, stelt Frank van Eijsden, COO bij Ormer ICT Software Development. Voor BVO’s is de verkoop van seizoenkaarten en losse wedstrijdtickets een heel belangrijke inkomstenbron. “Het tekent in sommige gevallen voor 20 tot 25 procent van de omzet voor voetbalbedrijven. Het is dus niet alleen belangrijk voor de sfeer in het stadion, maar ook zeker voor de inkomsten van clubs.”
Het ticketingplatform Tymes4 is dan ook zo ontwikkeld dat de customer journey voor supporters zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk verloopt én, geheel naar de trends van de huidige tijd, volledig mobile first is ingericht. “Belangrijk is dat supporters via het systeem eenvoudig, en via alle mogelijke devices, ieder type kaart moeten kunnen kopen. Dus naast de ‘vaste’ seizoenkaart ook losse tickets of speciale actietickets”, schetst Van Eijsden. “Daarbij kunnen supporters op een geactualiseerde digitale plattegrond precies zien welke stoelen nog beschikbaar zijn.” Belangrijk voor supporters die naast vrienden of familieleden willen zitten.
Virtuele wachtrij
Omdat de verkoop van tickets voor grote wedstrijden (denk aan bijvoorbeeld De Klassieker, specifieke derby’s of Europese krakers) vaak op een vooraf bepaald moment vrijgegeven wordt, moet het systeem bestand zijn tegen grote bezoekersaantallen in een korte tijd. “Het systeem moet inderdaad robuust zijn en veel traffic kunnen verwerken. Vanuit dat idee is er een virtuele wachtrij ingebouwd”, legt van Eijsden uit. “Op die manier kun je de piekbelasting goed managen. Daarnaast kunnen clubs binnen Tymes4 allerlei barrières inbouwen om een té grote piek te voorkomen, door bijvoorbeeld bepaalde (trouwe) supportersgroepen voorrang te geven.”
Clubgevoel in de checkout
Voor een optimale klantbeleving is de afronding van de aankoop, de feitelijke betaling van het ticket, de cruciale fase. De online betalingen op het platform worden verzorgd door payment service provider Buckaroo. Vertrouwen en herkenbaarheid zijn daarbij doorslaggevend; niet alleen het ticketplatform zelf, maar ook het afrekenproces zijn helemaal te customizen naar de look and feel van de verkopende BVO.
“De ingebouwde smart checkout van Buckaroo stelt clubs in staat om de tenaamstelling op het afschrift, het uiterlijk van de checkoutpagina en de betaalvoorkeuren allemaal af te stemmen op de club”, zo legt Rens Gerritsen, Partnership Manager bij Buckaroo, uit. “Ook betalen vanaf een eigen domeinnaam is mogelijk, zodat supporters in de checkout-URL de naam van hun voetbalclub zien – allemaal voor dat extra beetje vertrouwen.”
Subscription payments
Het betaalproces moet probleemloos verlopen, zo vult van Eijsden aan. “Je wilt nul frictie in de klantreis, en Buckaroo verzorgt dat op het betaalvlak tot in de puntjes.” Zo ondersteunt Buckaroo subscription payments voor bijvoorbeeld seizoenkaarten, maar maakt het ook de aanschaf van losse tickets mogelijk via iDEAL of creditcard. De Belgische voetbalbond of een BVO in de grensregio, zoals Roda JC, kan op haar beurt gemakkelijk alternatieve betaaloplossingen als Bancontact, SOFORT of Giropay activeren. “Juist omdat die recettes zo belangrijke zijn in financieel opzicht, is het soepel en veilig verwerken van grote betaalvolumes voor BVO’s gewoon cruciaal bij het verkopen van tickets.”
Betaalproces zelf inrichten
Gerritsen geeft verder aan dat de BVO het betaalproces volledig naar de eigen wensen kan inrichten. “Het aanbieden van specifieke online betaalmethoden is daar een voorbeeld van, maar ook een functie als Dynamic Checkout draagt bij aan een verhoogde conversie. Met die tool kun je bepaalde betaalmethoden voorsorteren of juist slechts enkele specifieke opties in de checkout presenteren.” Daarnaast wordt het platform continue doorontwikkeld. “Een functie als ‘Secondary Ticketing’, waarbij je de doorverkoop van kaarten via het platform kunt reguleren, is onlangs toegevoegd.”
Creditmanagement
Eigenlijk is de hele financiële afhandeling van ticketverkoop in samenwerking met Buckaroo vergaand geautomiseerd, vult van Eijsden aan. “Met haar volledige geautomatiseerde creditmanagementsysteem kan Buckaroo een heel goede opvolging geven aan de klantreis, waarmee tegelijkertijd de backoffice van BVO’s ook nog eens wordt ontlast. Die backoffice automation heeft aan de achterkant gezorgd voor een veel efficiënter ticketing- en betaalproces, en dat scheelt alle partijen tijd en geld.”
Business Partner Buckaroo
Payment Service Provider Buckaroo is gewaardeerd Business Partner van het kennis- en informatieplatform Internetkassa.nu. Met meer dan 10 jaar ervaring biedt Buckaroo meer dan alleen het verwerken van transacties, maar denkt het mee in elke stap van het betaalproces. Buckaroo biedt onder meer: e-commerce betaaloplossingen (iDEAL, PayPal, creditcards & achteraf betalen), betalen of doneren via QR, subscription services en credit management.
Bron: Internetkassa
Contact
Interesse in samenwerking?
Wil jij meer weten over ons state-in-the-art ticketingplatform, dan kom ik graag met je in contact! Ook als je je als leverancier begeeft in het eco-systeem van een voetbalclub zou ik graag kennismaken en eens van gedachten wisselen.
Vragen?
Frank staat voor je klaar
Frank van Eijsden
Chief of Operations
“Professionele voetbalorganisaties helpen het maximale uit hun ticketing te halen.”